Νέα
   
  Τα νέα του ΝΕΕ
  Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού απαιτεί εθνική στρατηγική
13/7/2009

Του Γιώργου Βερνίκου*
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, τεύχος 21 Ιουνίου 2009)

Yπάρχει ποικιλία τουριστικών προϊόντων στη Μεσόγειο, αλλά παρ’ όλα αυτά όλες οι ναυτικές παραδόσεις έχουν γεννηθεί σ’ αυτήν την περιοχή. Συγχρόνως το ωραιότερο σημείο στον κόσμο για γιότινγκ δεν παύει να είναι η Ανατολική Μεσόγειος και ιδιαίτερα το τόξο που ξεκινάει από τις Δαλματικές Ακτές, περνάει από την Ελλάδα και φτάνει μέχρι τις ακτές της Τουρκίας και της Κύπρου. Δεν θέλω να αναπτύξω σ’ αυτό το άρθρο τα σημαντικά πλεονεκτήματα που έχει η χώρα μας, όπως είναι ο πολιτισμός της, η μοναδική πολυνησία, το ανεπανάληπτο φως, το φυσικό περιβάλλον, οι ιδεώδεις καιρικές συνθήκες και το εκτεταμένο μήκος των ακτών, στοιχεία που αποτελούν πόλο έλξης του θαλάσσιου τουρισμού και δημιουργούν ανεξάντλητες δυνατότητες ανάπτυξης του γιότινγκ. Το γιότινγκ μπορεί να παίξει τον δικό του καθοριστικό ρόλο και απευθύνεται όχι μόνο σε Ελληνες αλλά και σε ξένους τουρίστες με υψηλό εισόδημα και είναι μία από τις πλέον συναλλαγματοφόρες πηγές. Θα είχαμε λοιπόν πολλά να κερδίσουμε από μια πολιτική που θα είχε ως στόχο την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

Στην Ελλάδα το γιότινγκ αναπτύχθηκε κυρίως με βάση το θεσμικό πλαίσιο του επαγγελματικού σκάφους με τον νόμο 438 του 1976 και τις μετέπειτα τροποποιήσεις του. Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν τυχαία. Το επαγγελματικό σκάφος γινόταν πιο εύκολα κοινωνικά αποδεκτό μέσα σε ένα ιδεολογικό κλίμα όπου ήταν ενοχοποιημένο σαν ένα εργαλείο πλουσίων.

Αν θέλουμε να έχουμε ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, χρειαζόμαστε μια εθνική στρατηγική και ξεκάθαρους στόχους για το πώς θα το πετύχουμε, χωρίς ιδεολογικές αγκυλώσεις και χωρίς να θυσιάζουμε την ουσία στον εντυπωσιασμό. Κατά την άποψή μου, οι στόχοι πρέπει να περιλαμβάνουν τα εξής σημεία:

1. Οτι στις θάλασσές μας πρέπει να κυκλοφορούν όσο γίνεται περισσότερα σκάφη και αν είναι δυνατόν με ελληνική σημαία. Τα σκάφη δίνουν ζωή σε απόμακρες νησιωτικές περιοχές και στις πιο απομακρυσμένες νησίδες και βραχονησίδες.

2. Οτι πρέπει να ενθαρρύνονται οι Ελληνες να αγοράζουν σκάφη, μικρά, μεγάλα, φουσκωτά, ψαράδικα, ιστιοπλοϊκά, θαλαμηγούς, για πολλούς και ευνόητους λόγους που έχουν σχέση με τη νησιωτική μας παράδοση και τον έντονο ανταγωνισμό από τις γειτονικές μας χώρες, ο οποίος θα αυξάνεται όλο και περισσότερο.

3. Αφού καταλήξουμε στο τι θέλουμε, πρέπει οι κανόνες να είναι σαφείς και σταθεροί και αντίστοιχα σταθερή πρέπει να είναι η φορολογική πολιτική. Δεν επιτρέπονται τρυκ, αιφνιδιασμοί και εγκλωβισμοί όσων επενδύουν στο επαγγελματικό ή το ιδιωτικό σκάφος.

4. Πρέπει να προστατεύονται οι πραγματικοί επαγγελματίες πλοιοκτήτες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Πρέπει να ευνοείται το ιστιοπλοϊκό σκάφος γιατί είναι και αισθητικά ωραιότερο, αλλά και πιο φιλικό στο περιβάλλον. Πρέπει να εξασφαλίζεται η νομιμότητα και να αποφεύγεται η απώλεια δημοσίων εσόδων από κάθε μορφής λαθρεμπορία.

5. Το τρίπτυχο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου - έργα υποδομής/μαρίνες - υπηρεσίες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, πρέπει να βελτιώνεται συνέχεια.

Η σημερινή κατάσταση απέχει πολύ από το να είναι ικανοποιητική. Εχουμε μείνει πολύ πίσω σε έργα υποδομών. Εχουμε χάσει το 80% της πελατείας των σκαφών με πλήρωμα από την Τουρκία. Η συγκεκριμένη κατηγορία των σκαφών, ιδιαίτερα με τη σημερινή κρίση, πλήττεται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τομέα του τουρισμού και ήδη η ισχνή πελατεία που είχαμε δημιουργήσει μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες φαίνεται ότι είναι πολύ διστακτική. Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι υπάρχει έλλειψη στόχων, πραγματικού και ουσιαστικού διαλόγου.

Ενας διάλογος για τον θαλάσσιο τουρισμό πρέπει να περιλαμβάνει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, το υπουργείο Οικονομικών, το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, την Ενωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και πιθανόν δύο - τρεις άλλους φορείς. Ενας διάλογος σοβαρός, με πρακτικά, με συνέχεια, με στόχους και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους.

Ενας τέτοιος διάλογος δυστυχώς δεν γίνεται. Τα πάντα θυσιάζονται σε επικοινωνιακά βραχυχρόνια οφέλη. Είναι κρίμα που ο ελληνικός θαλάσσιος τουρισμός δεν αντιμετωπίζεται με τη σοβαρότητα που του αρμόζει.

----------------------------------------------
* Προέδρου της VERNICOS YACHTS, επίτιμου προέδρου της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, αντιπροέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, εκπροσώπου του θαλάσσιου τουρισμού στο Δ. Σ. του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
 
    :: Αποποίηση ευθυνών ::
   
   
   
  Αναζήτηση πληροφοριών
στην ιστοσελίδα
 
International Shipping - Life Blood of World Trade