Νέα
   
  Τα νέα του ΝΕΕ
Οι προτάσεις του ΝΕΕ για το Αναπτυξιακό Στρατηγικό Σχέδιο Πειραιά
10/2/2010

Το Ναυτικό Επιμελητήριο διατύπωσε προτάσεις για τη διαμόρφωση του Αναπτυξιακού Στρατηγικού Σχεδίου Πειραιά 2010-2020. Συγκεκριμένα, σε σχετικό έγγραφο του το ΝΕΕ σημειώνει ότι η γενικότερη περιοχή του Πειραιά πρέπει να θεωρείται ως ένας σημαντικός αναπτυξιακός πόλος για την Ελληνική οικονομία λόγω της γεωγραφικής θέσεώς του και του πολιτιστικού και ιστορικού πλούτου της Ελλάδας.

Δεδομένου ότι η Ελλάδα διέρχεται περίοδο δεινής οικονομικής κατάστασης, το ΝΕΕ επισημαίνει ότι η ιεράρχηση των έργων πρέπει να είναι η εκτέλεση πρώτα των έργων που θα έχουν άμεση απόδοση. Αυτά είναι όσα σχετίζονται με τον εμπορευματικό σταθμό και με τα κρουαζιερόπλοια. Τα έργα, ειδικώς τα μεγαλύτερα, μπορούν να εκτελεσθούν και με παραχώρηση προσφέροντας γρηγορότερα την αναπτυξιακή διάσταση στην Εθνική οικονομία.

1. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονται το Σουέζ και πηγαίνουν δυτικά κάνουν μικρή παρέκκλιση για να έρθουν στον Πειραιά άρα η ανάπτυξη του Πειραιά ως διαμετακομιστικού κέντρου και κέντρο προωθήσεως φορτίων, από και προς την Βαλκανική ενδοχώρα, είναι δυνατή και συμφέρει την Ελλάδα.

2. Τα κρουαζιερόπλοια που έρχονται στην Ελλάδα και τα νησιά μας σταματάνε στον Πειραιά. Αυτά τα πλοία είναι μεγάλα και οι απαιτήσεις των επιβατών πολλές. Για να μεγιστοποιήσουμε τα έσοδα από αυτά τα πλοία πρέπει να προωθηθεί αλλαγή της νομοθεσίας για να επιτραπεί το «home porting» πράγμα που θα προσέφερε στην Ελληνική οικονομία τουλάχιστον 1.3 δις ΕΥΡΩ κατ’ έτος. Αυτό χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση.

Για να επιτευχθούν τα ανωτέρω χρειάζεται ο Πειραιάς να αποκτήσει απρόσκοπτη και γρήγορη πρόσβαση με μέσα σταθερής τροχιάς και κατάλληλους δρόμους. Η σιδηροδρομική σύνδεση στο Ικόνιο είναι εκ των «ων ουκ άνευ», όπως και σε πρώτη φάση έργα βελτίωσης της κυκλοφορίας σε κεντρικούς οδικούς άξονες, ούτως ώστε να υπάρχουν γρήγορες και αξιόπιστες συγκοινωνίες για την προώθησή των τουριστών προς και από το αεροδρόμιο και τα Ελληνικά αξιοθέατα.

Το ΝΕΕ συνοδεύει τις προτάσεις του με μελέτη για τα οφέλη από τα κρουζιερόπλοια, υποδείξεις για την ορθολογική διαχείριση χώρων στις ναυπηγοεπισκευαστικές περιοχές του ΟΛΠ, καθώς και με το παρακάτω υπόμνημα:

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΝΕΕ:

• Πολλά από τα προτεινόμενα έργα περιλαμβάνονται στο αναθεωρημένο πρόγραμμα επενδύσεων 2010-2014 τού ΟΛΠ Α.Ε., ύψους 1 δις ΕΥΡΩ. Οι προτάσεις τού ΝΕΕ , επικεντρώνονται στο κύκλωμα Ναυτιλία-Λιμάνι, αλλά επικροτούμε επίσης κάποιες από τις προτάσεις πού περιλαμβάνονται στην επιστολή σας τής 21.01.2010 και τις οποίες αναφέρουμε

• Όπως αναφέραμε στην αρχική σύσκεψη, προϋπόθεση για την ανάπτυξη, είναι η ανταγωνιστικότητα, χωρίς την ύπαρξη τής οποίας η οικονομία δεν μπορεί να ευδοκιμήσει

• Αναφέραμε επίσης την προσβασιμότητα σε γρήγορα δίκτυα π.χ. την σιδηροδρομική σύνδεση των τερματικών σταθμών τού Ικονίου με την ενδοχώρα και το εξωτερικό, μέσω τού εμπορευματικού σταθμού Θριασίου Πεδίου, γρήγορους δρόμους προς και από τους επιβατηγούς και τουριστικούς σταθμούς του Πειραιά, ανάπτυξη συστήματος μέσων σταθερής τροχιάς πέριξ του λιμανιού κλπ.

• Προκειμένου να είναι εφικτή η υλοποίηση τους, οι προτάσεις για την Ανάπτυξη τού Πειραιά, θα πρέπει να έχουν την μικρότερη δυνατή εξάρτηση από τον δημόσιο προϋπολογισμό λόγω τής υπάρχουσας και εκτιμώμενης, για τα επόμενα χρόνια, οικονομικής στενότητας

• Για την αξιολόγηση των προτάσεων, βασικό κριτήριο επιλογής θα πρέπει να αποτελεί η δυνατότητα υλοποιήσεως με ρυθμιστικά μέτρα ή/και αυτοχρηματοδότηση

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:

1. Σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (α/α 1, 19,). Οι όποιες εργασίες είναι απαραίτητο να εκτελούνται με ορίζοντα τουλάχιστον 10ετίας. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων αυξάνουν σε μέγεθος τώρα δε κτίζονται πλοία 12.000 TEU η και μεγαλύτερα. Άρα οι γερανογέφυρες και το βύθισμα του μόλου θα πρέπει να είναι ανάλογα.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο προς το Ικόνιο πρέπει να μπορεί απρόσκοπτα να λειτουργεί ούτως ώστε τα εμπορευματοκιβώτια να μην στοιβάζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα εκεί αλλά να μεταφέρονται στην ενδοχώρα όπου η αξία της γης είναι χαμηλότερη. Η σύνδεση με αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο που να εκτείνεται μέχρι τα σύνορα είναι απαραίτητη. Προφανώς και το οδικό δίκτυο πρέπει να βελτιωθεί/αποπερατωθεί στην περιοχή Κερατσινίου-Ικονίου ούτως ώστε επίσης να γίνεται εύκολα η πρόσβαση από την Λεωφόρο Σχιστού στην Λεωφόρο Καβάλας για τα εμπορεύματα που κινούνται οδικώς. Η σημερινή κατάσταση είναι επιεικώς απελπιστική.

2. Σταθμός κρουαζιερόπλοιων (α/α 3,4,5,12,17,23). Είναι απαραίτητο η πρώτη επαφή του επιβάτη/επισκέπτη να είναι καλή και να θυμίζει Ευρωπαϊκή χώρα. Τα κρουαζιερόπλοια είναι μεγάλα, μεταφέρουν 3-4.000 επιβάτες έκαστο και στο λιμάνι ενδεχομένως ανά πάσα στιγμή να βρίσκονται αρκετά. Για την μεταφορά όσων επιβατών θα θέλουν να επισκεφθούν την Αττική και άλλους τουριστικούς προορισμούς θα χρειασθούν πολλές δεκάδες τουριστικά λεωφορεία. Σε αυτό τον φόρτο δεν μπορεί να ανταποκριθεί το σημερινό, ήδη προβληματικό, οδικό δίκτυο του Πειραιά όπου θα πρέπει να γίνουν άμεσα κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.

Θα πρέπει να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις στο οδικό δίκτυο (κατασκευή αερογέφυρας κλπ. ή ακόμη και μια υπόγεια σύνδεση με την παραλιακή λεωφόρο για ευκολότερη πρόσβαση στην Αθήνα και την Εθνικό Οδό. Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων έρχονται και φεύγουν αεροπορικώς άρα η πρόσβαση για το αεροδρόμιο θα πρέπει να είναι αξιόπιστη και γρήγορη.

Η προσβασιμότητα είναι απαραίτητη επίσης για την τροφοδότηση των κρουαζιερόπλοιων εφ’ όσον παρακαμφθεί το νομικό πρόβλημα που ουσιαστικά απαγορεύει το home porting.

3. Ξενοδοχείο 5 αστέρων (α/α 12). Ενδεχομένως θα ήταν καλύτερα στο Παλατάκι, λόγω θέας, παρά στην περιοχή Παγόδα/ΚΛΠ, χώροι οι οποίοι προσφέρονται για ξενοδοχείο με συνεδριακό κέντρο για ανθρώπους που επισκέπτονται τον Πειραιά για δουλειές λόγω της γειτνίασης με γραφεία. Αν επιτρεπόταν ανέγερση ψηλού κτιρίου που να έχει θέα πάνω από τα πλοία και άλλα ενδιαφέροντα θα μπορούσε να γίνει τουριστικό ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Παγόδα/ΚΛΠ.

4. Λιμάνι επιβατηγών πλοίων (α/α 3,16,17,18,21,33). Για την σωστή λειτουργία του επιβατηγού λιμένα πρέπει να δημιουργηθούν πολλές υποδομές. Το υπερυψωμένο μέσο σταθερής τροχιάς (monorail) είναι απαραίτητο όπως είναι και η άνετη πρόσβαση με κατάλληλες εναέριες γέφυρες η υπόγειες διαβάσεις μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών (Προαστιακό, ΗΣΑΠ) και τον χώρο του λιμένα, με κυλιόμενους διαδρόμους, σκάλες κλπ., για να διευκολύνονται οι επιβάτες με τις αποσκευές τους που μετακινούνται με τα μέσα αυτά.

Το λιμάνι θα πρέπει να έχει κτίσματα τα οποία θα έχουν τους απαιτούμενους χώρους αναμονής, ανέσεις και υπηρεσίες για τους επιβάτες. Η σημερινή κατάσταση είναι μεν καλύτερη από πριν αλλά απέχει πολύ από το επιθυμητό για τους Έλληνες και ξένους ταξιδιώτες.

5. Συγκοινωνίες (α/α 3,17,25,26). Για να λειτουργεί απρόσκοπτα το λιμάνι πρέπει να έχει άνετη προσβασιμότητα για όλους τους επιβάτες και αυτούς των κρουαζιερόπλοιων. Τα δίκτυα των ανωτέρω αναφερομένων μέσων πρέπει να έχουν επικοινωνία για να λειτουργούν συμπληρωματικά και η μεταφορά των επιβατών να γίνεται γρήγορα, απρόσκοπτα και αξιόπιστα.

6. Ναυπηγοεπισκευαστικές περιοχές. Το κλίμα της Ελλάδας επειδή είναι ξηρό προσφέρεται για ορισμένες ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες ως π.χ. αμμοβολές και επιχρίσματα περισσότερο από τις ανταγωνιστικές χώρες της περιοχής Τουρκίας, Μαύρης Θάλασσας κλπ.

Οι επισκευαστικές προβλήτες δεν μπορεί να συνεχίσουν να λειτουργούν με την παρούσα κατάσταση. Πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητη η οργάνωση του όλου χώρου του Περάματος αλλά και της Κυνοσούρας ως αυτόνομες περιοχές οι οποίες θα πρέπει να έχουν ένα διοικητικό οργανισμό επί τόπου που να προσφέρει όλα τα βασικά έργα υποδομής (ασφάλειες πυρόσβεσης, συντήρηση γερανών, καθαριότητα κλπ.). Εκεί θα δένουν τα πλοία και θα εργάζονται τα συνεργεία. Οι περιοχές αυτές θα χρεώνουν το επισκευαζόμενο πλοίο για τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Ο διαχειριστής επίσης να μπορεί να νοικιάζει υπόστεγα, αποθήκες ή και χώρους με μηχανήματα σε συνεργεία.

Εκτιμάται ότι μόλις 3% τού Ελληνόκτητου στόλου πραγματοποιεί στην Ελλάδα επισκευές, μετασκευές, δεξαμενισμούς και τις επιβαλλόμενες επιθεωρήσεις.

Τα πλοία που βρίσκονται στην Μεσόγειο προτιμούν να επισκευάζονται στην Τουρκία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Κροατία και Μάλτα. Οι υφιστάμενες εδώ αγκυλώσεις, έχουν ουσιαστικά καταστήσει αδρανή την ναυπηγοεπισκευή με σοβαρές συνέπειες στην απασχόληση, την τοπική και εθνική οικονομία.

Οι αγκυλώσεις αυτές αφορούν κυρίως α) την κατάχρηση αντιπαραγωγικών συνδικαλιστικών πρακτικών β) την γραφειοκρατική λειτουργία τού ΟΛΠ και τού Τελωνείου, γ) την ανορθολογική διαχείριση των επισκευαστικών περιοχών. Πρόσφατα, ύστερα από εργασία πολύ-συμμετοχικής επιτροπής, εκδόθηκαν υπουργικές αποφάσεις με στόχο την βελτίωση των γραφειοκρατικών λειτουργιών. Δεν είναι γνωστό ακόμη αν θα αποδώσουν.

Ως προς το (γ) ανωτέρω, το ΝΕΕ, έχει εκφράσει την πρόταση του, πού περιγράφεται στην συνημμένη επιστολή. Η πρόταση τού ΝΕΕ δεν προϋποθέτει χρηματοδότηση. Επίσης εκτιμάται ότι ο ΟΛΠ, θα αποκομίσει μεγαλύτερο οικονομικό όφελος, από το υφιστάμενο.

7. Μουσείο (α/α 7). Η ιδέα που προτείνεται είναι ενδιαφέρουσα. Πιστεύουμε όμως ότι για να λειτουργήσει σωστά ένα μουσείο θα πρέπει να έχει την κατάλληλη πρόσβαση με όλα τα μέσα/parking και προ πάντων θα πρέπει να είναι κοντά στα πλωτά εκθέματα (ΑΒΕΡΩΦ, LIBERTY, κλπ.). Έτσι μόνο θα μπορεί να έχει μεγαλύτερη προσέλκυση και πόρους για την συντήρηση των εκθεμάτων. Η θέσης του δεν πιστεύουμε πως είναι σε ένα εμπορικό και επιβατηγό λιμάνι το οποίο έχει μεγάλη κίνηση. Φοβούμεθα ότι η προτεινόμενη θέση θα είναι ενδιαφέροντος μόνο τοπικού χαρακτήρα ενώ ένα μητροπολιτικό μουσείο θα έπρεπε να βρίσκεται σε σημείο που λαμβάνουν χώρα και άλλα πολιτιστικά δρώμενα (όπως π.χ. η ανάπτυξη του ΔΕΛΤΑ ΦΑΛΗΡΟΥ).

8. Συνεδριακό Εκθεσιακό Κέντρο. Το ΝΕΕ υπερθεματίζει την πρόταση για την ανέγερση Συνεδριακού Εκθεσιακού κέντρου για να επιστρέψουν τα ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ στον Πειραιά όμως πρέπει να υπάρξει ο χώρος που απαιτείται για τους εκθέτες τους.

9. Το ΝΕΕ, αν και αναρμόδιο, συνηγορεί υπέρ της αξιοποίησης των ακινήτων Πύργος Πειραιά και πρώην Ραλείου Σχολής κατά την αξιολόγηση των φορέων.

10. Το ΝΕΕ είναι αντίθετο στην δημιουργία σταθμών ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής στις περιοχές ΟΛΠ, καθ’ ότι αυτό θα δημιουργούσε περαιτέρω επιβάρυνση στην ναυσιπλοΐα στον δίαυλο τού Σαρωνικού καθώς και στον δίαυλο Περάματος/Ναυστάθμου/κόλπου Ελευσίνας

 
    :: Αποποίηση ευθυνών ::
   
   
   
  Αναζήτηση πληροφοριών
στην ιστοσελίδα
 
International Shipping - Life Blood of World Trade