Νέα
   
  Ναυτιλιακά
ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ
13/4/2010

Το ΝΕΕ διαβίβασε στον Υπ. Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου την παρακάτω επιστολή:

Το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΝΕΕ) έχει εγγεγραμμένα στα μητρώα του περί τα 7.700 επαγγελματικά και περί τα 4.250 ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Στο ΝΕΕ λειτουργεί δε ειδική εκτιμητική επιτροπή για τα πάσης μορφής σκάφη αναψυχής.


Το ΝΕΕ πιστεύει ότι τα αντικειμενικά κριτήρια που ανακοινώθηκαν για τα σκάφη αναψυχής αφίστανται σημαντικά της πραγματικότητας και θα πρέπει να προσαρμοσθούν, προκειμένου να προληφθεί σημαντική ζημία στην οικονομία.

Το συνολικό κόστος λειτουργίας των σκαφών αναψυχής, που θα έπρεπε να προσεγγίζει το τεκμήριο για να είναι αξιόπιστος γνώμονας της ετήσιας δαπάνης, είναι πάρα πολύ μικρότερο. Πρέπει να σημειωθεί ότι τα μικρότερα, αλλά και μεγαλύτερα σκάφη συντηρούνται από την προσωπική εργασία των ιδιοκτητών, άρα δεν υπάρχει εκταμίευσης, σκάφη που μπορεί να μεταφέρονται με τρέιλερ δεν πληρώνουν λιμανιάτικα, ούτε σκάφη που είναι αγκυροβολημένα σε όρμους. Σε τοπικά λιμάνια ο ελλιμενισμός στοιχίζει λίγα, σε Μαρίνες περισσότερο. Ενδεικτικά παραθέτουμε τα σημαντικότερα έξοδα εφ’ όσον αυτά γίνουν από τρίτους σε μηχανοκίνητα σκάφη που ελλιμενίζονται σε Μαρίνες, τα οποία πρέπει να θεωρηθούν ως τα μέγιστα και όχι τα συνήθη. Για τα ιστιοπλοϊκά οι αριθμοί θα είναι μικρότεροι.

Μηχανοκίνητα σκάφη

Σέρβις μηχανών: από 500 έως 3.000 αναλόγως με την εγκατεστημένη ιπποδύναμη
Οι τιμές είναι σε Ευρώ

Ας σημειωθεί ότι με την μικρή χρήση που έχουν, επισκευές των μηχανών σπάνια γίνονται πριν την πάροδο δεκαπενταετίας.
Τα σκάφη αναψυχής κυρίως χρησιμοποιούνται σε περίοδο διακοπών και μερικά Σαββατοκύριακα ετησίως, δηλαδή από 20 έως 50 ημέρες ετησίως. Τα σκάφη αναψυχής χρησιμοποιούνται ως μέσον μεταφοράς και κατάλυμα, αποφεύγοντας έτσι το κόστος εισιτηρίων, αυτοκινήτου και ξενοδοχείου κατά τις διακοπές. Οι χρήστες συνήθως γευματίζουν στο σκάφος όπως θα έκαναν σπίτι τους, άρα τα αντίστοιχα έξοδα διαφέρουν ελάχιστα από τα καθημερινά και ενδεχομένως να είναι και λιγότερα, καθ’ ότι χρησιμοποιούνται κυρίως εκτός Αθηνών όπου το κόστος είναι λιγότερο.

Τα ιστιοπλοϊκά χρησιμοποιούν ελάχιστα καύσιμα ως εκ τούτου το κόστος των καυσίμων είναι αμελητέο. Τα μηχανοκίνητα χρησιμοποιούν καύσιμα όταν κινούνται αλλά είναι εν κινήσει ενδεικτικώς από 1 έως 5 ώρες την ημέρα αναλόγως με τις διαδρομές που κάνουν. Τα τελευταία χρόνια διαλέγουν μικρότερες διαδρομές λόγω της ακρίβειας των καυσίμων. Με τις πρόσφατες αυξήσεις του φόρου στα καύσιμα οι ώρες λειτουργίας των μηχανών θα μειωθούν ακόμα περισσότερο. Στα σκάφη τα έξοδα τα μοιράζεται η παρέα εκτός αν το σκάφος χρησιμοποιείται για επαγγελματικούς σκοπούς. Για τον λόγο αυτό συνήθως προσφέρουν φτηνότερες διακοπές από άλλες επιλογές.

Οι ναυτικές μηχανές καταναλώνουν περίπου 154 γραμμάρια ανά ίππο και ώρα για την ιπποδύναμη που χρησιμοποιείται για την διαδρομή, η οποία συνήθως κυμαίνεται στο 70% της ονομαστικής. Ενδεικτικώς σκάφος με μηχανές ονομαστικής ισχύος 1.000 ίππων (700 ίππων χρήσης ταξιδιού) για 30 ημέρες λειτουργίας κατά μέσο όρο 2 ώρες την ημέρα θα κατανάλωνε περίπου 6.500 λίτρα ή περίπου 10.000 ΕΥΡΩ.

Το κόστος κτήσεως του σκάφους πρέπει να δικαιολογείται κατά την κτήση και δεν μπορεί να περιλαμβάνεται στα τεκμήρια χρήσης. Σκάφη τα οποία έχουν αγορασθεί με δάνεια η leasing έχουν γραμμένο το βάρος στο έγγραφο εθνικότητος. Το τοκοχρεολύσιο πρέπει να υπολογίζεται χωριστά γιατί εφόσον υπάρχει, διαφέρει σημαντικά κατά περίπτωση.

Υπάρχουν σκάφη νέα αλλά και άλλα άνω των 50 ετών, ιστιοπλοϊκά και μηχανοκίνητα, σιγανά και γρήγορα. Προφανώς τα παλαιότερα έχουν πολύ χαμηλότερη αξία και σηματοδοτούν την οικονομική αδυναμία αντικαταστάσεώς του με νεώτερο. Οι τιμές τους διαφέρουν σημαντικά. Πολλά αξίζουν λιγότερο από το ετήσιο τεκμήριο που έγινε γνωστό.

Τα σκάφη αναψυχής προσφέρουν πάρα πολλές εξαρτημένες θέσεις εργασίας (Μελέτη ICAP) και, όπως όλα τα μη απαραίτητα έξοδα έχουν μεγάλη ελαστικότητα εις την χρήση. Η εκτίμηση των τεκμηρίων σκαφών αναψυχής, όπως προτείνεται, μαζί με την έκτακτη εισφορά και το τέλος είναι εξωπραγματική και άδικη, ως εκ τούτου θα μειώσει περαιτέρω τις θέσεις εργασίας. Είναι πιθανό να φύγουν πολλά σκάφη για να ελλιμενισθούν στην γειτονική Τουρκία ή αλλού που είναι πιο φιλόξενη.

Πρέπει να σημειωθεί επίσης, ότι πολλά σκάφη αναψυχής χρησιμοποιούνται για την προώθηση εμπορικών συναλλαγών από επιχειρηματίες, μικρούς ή μεγάλους. Εφόσον η χρήσης των σκαφών αναψυχής σε μια κατ΄ εξοχήν νησιωτική χώρα σαν την Ελλάδα κριθεί ασύμφορη, ενδεχομένως να δημιουργήσει πρόσκομμα στην ανάπτυξη επιχειρηματικών ή επενδυτικών επαφών και θα χαθεί έτσι το παράλληλο όφελος της τουριστικής προβολής της χώρας σε χρήσιμους ξένους.

Τα σκάφη αναψυχής επίσης, συμβάλλουν θετικά στη γνωστοποίηση μικρών νησιών και απομακρυσμένων περιοχών, όπου η πρόσβαση είναι δυσχερής και η υποδομή παραμονής ανύπαρκτη.

Μια παρόμοια αντιμετώπιση των σκαφών αναψυχής αντιστρατεύεται την ανάπτυξη της Ελλάδας και των νησιών της ως αναβαθμισμένο τόπο αναψυχής Ευρωπαίων και άλλων ευκατάστατων ατόμων αντίστοιχο της Florida, Bahamas, Σαρδηνίας και άλλων που τόσο πολύ θα μπορούσε να ωφελήσει την Εθνική οικονομία. Επιπροσθέτως δεν γνωρίζουμε άλλη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αντιμετωπίζει έτσι τα σκάφη αναψυχής.

Καταλήγοντας, και εφ’ όσον επιλέξετε να ψηφίσετε αυτά ή παρεμφερή τεκμήρια παρακαλούμε, να μας ενημερώσετε για την διαδικασία δηλώσεως ακινησίας των σκαφών αναψυχής για να ενημερώσουμε τα μέλη μας. Ας σημειωθεί δε επιπλέον ότι θα αναγκασθούν πολλά μέλη μας να τα πουλήσουν τα σκάφη τους και έτσι θα ρίξουν περεταίρω τις τιμές σε μία ήδη κακή αγορά, με μεγάλη ζημία στην αξία της περιουσίας τους με ότι αυτό συνεπάγεται.

Επιφυλασσόμαστε να υποβάλουμε πιο εμπεριστατωμένο σημείωμα σύντομα.

Παρακαλούμε ενημερωθείτε, ότι αντίστοιχο έγγραφο έχει υποβληθεί στην κα Λ. ΚΑΤΣΕΛΗ, ΥΠ.ΟΙ.Α.Ν. και στην κα Α. ΓΚΕΡΕΚΟΥ, Υφυπουργό Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
 
    :: Αποποίηση ευθυνών ::
   
   
   
  Αναζήτηση πληροφοριών
στην ιστοσελίδα
 
International Shipping - Life Blood of World Trade